Problémája adódhat abból, ha a mobiltelefonja nem kezeli a hazai szolgáltatók által használt frekvenciákat, mivel így se böngészni, se e-mailezni, se pedig csevegni nem fog tudni függetlenül attól, hogy ez a telefon húszezer vagy kétszázezer forintba került.
Ha egy okostelefon nem működik jól a mobilhálózatokon, akkor gyakorlatilag minden okosságáról lemondhatunk.
Elsőként a Mobilaréna.hu hívta fel rá a figyelmet, hogy néhány típussal komoly gondok vannak és, hogy különösen figyeljünk oda a Kínából vásárolt készülékekre.
Sőt időközben egyéb forrásokból arról is tájékozódhattunk, hogy „az oroszok már a speizban vannak”, azaz a magyarországi boltokban is vásárolhatunk ilyen problémás készüléket.
A hazai kínálat átnézését követően kiderült, hogy a mi derék kereskedőink simán eladnának nekünk olyan mobil készülékeket, amelyek nem támogatják az összes hazai 4G/LTE frekvenciát sőt, erre még a figyelmünket sem hívják fel.
Csak a boltban működik…
Több, mint valószínű, hogy nem minden vásárló van felvértezve a legfrissebb műszaki, technikai ismeretekkel még akkor sem, ha valamilyen „tökösebb” mobilkészüléket szeretne venni. Nem árt tudni például, hogy a 4G/LTE szolgáltatás többféle frekvencián működik és az, hogy az adott mobil szolgáltató melyiket használja a környéktől függ. Így vidéken a jobban terjedő, ezért nagyobb területet lefedő 800 MHz-en megy a 4G, míg városban az 1800 MHz-es és 2600 MHz-es frekvencián lehet a mobilnethez hozzáférni.
A mobil hibája is lehet, ha a sztrádán vagy a lakásban köhög a 4G
Az árukereső, ár összehasonlító oldalakon a termékleírásokban csak annyit írnak, hogy a telefon működik 4G-n, de hogy milyen frekvencián azt nem. Sőt, ha továbblapozunk a kereskedő oldalára ott már az is hiányzik néha a leírásból, hogy tud-e egyáltalán a telefon 4G-t.
Nagyon meglepődtünk viszont azon, hogy egy olyan nagy márka, mint a Huawei, a saját termékleírásában sem propagálja, hogy képes-e használni a 800 MHz-es 4G-t az adott modell vagy sem.
Lemondhatunk a hipergyors netről is, ha mellé nyúlunk
Az egyik mobilszolgáltató épp a napokban mutatta be a 300 Mbps sebességű szolgáltatását, melyet a Balatonnál lehet elérni. ez technikailag úgy valósul meg, hogy a mobilok egyszerre használják az 1800 MHz-es és a 800 MHz-es sávokat. Így, ha az egyik frekvencia kiesik (mert a telefon nem a magyar piacra szánták, hanem Ázsiába vagy Amerikába), akkor csak a töredéke érhető el ennek a sebességnek.
Tehát ezeknél a mobiloknál ahhoz, hogy a szolgáltatók szupergyors internetelérést tudjanak nyújtani, kell a 800 Mhz-es sáv.
Ezért, ha nem tudják elérni a megfelelő tájékoztatást, akkor jobb lenne ha nem vernék át a hazai mobilozókat és a 800 MHz-es 4G-t nem ismerő mobilokat az országon kívül tartanák.
Fonos tudni: az eladóé a felelősség akkor, ha elmarad a megfelelő tájékoztatás. Tehát a vidéken és/vagy beltéren rosszul vagy nem működő mobilokat nyugodtan vissza lehet vinni. Ugyan egy szoftveres frissítéssel megoldható a probléma bizonyos esetekben, de ha ez nem lehetséges és a javítást vagy cserét a bolt nem vállalja vagy nem lehetséges, akkor árengedményt lehet kérni vagy a szerződéstől történő elállással a teljes vételár vissza lehet követelni.
Ez utóbbit nagyjából minden kereskedő szeretné elkerülni.
Erre az esetre a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda az írta a Tékozló Homár fogyasztóvédelmi blogban, hogy „Hibás teljesítésről van szó, tekintettel arra, hogy a készülék az elvárható, rendeltetésszerű használatra már a vásárláskor sem volt alkalmas, hibásan működött, továbbá a hozzá csatolt dokumentumok sem tartalmaztak tájékoztatást a használt frekvenciára vonatkozóan”
Utalva arra, hogy a boltokban nem láttak sehol olyan figyelmeztetést, hogy bizonyos körülmények között nem működnek rendeltetésszerűen a 800 MHz-et nem ismerő készülékek.