Nem ismeretlen ugyan a mobillal való fizetés fogalma, de a használata napjainkban még elenyésző az okostelefonnal rendelkezők körében.
Amennyiben nem vetnek be egy-két ütős ajánlatot a hazai bankok és mobilszolgáltatók a mobiltárca, illetve mobilfizetés népszerűsítése érdekében, akkor könnyen elveszíthetik a harcot a Google, az Apple és a Samsung mobilfizetés alapú megoldásaival szemben.
A magyar lakosság még nem igazán használja a mobilfizetést annak ellenére, hogy Magyarországon az első, okostelefonokra fejlesztett mobilfizetés és mobilvásárlás alapú lehetőségek már pár éve elérhetőek.
A mobilszolgáltatók vagy bankok mobilfizetéssel kapcsolatos alkalmazásait is csak körülbelül 8 százaléka próbálta ki az újdonságok iránt fogékonyabbnak számító online vásárlói közegnek.
Egy 2000 online vásárló körében 2015 decemberében végzett FinTech Group és a GKI Digital kutatásból még az is kiderül, hogy a hazai mobilfizetés alapú megoldásokat a kipróbálók több mint 70%-a nem használta egynél többször.
Nem használjuk igazán a mobilfizetést, bár ismerjük
Mintegy 10 magyar mobilfizetési alkalmazás érhető el 2014 óta Magyarországon. Mégis csupán alig 4 százalékát teszi ki az okostelefon felhasználóknak – 1-200 ezer felhasználó – akik letöltötték Android és iOS platformokra a legnépszerűbb ilyen jellegű alkalmazásokat, mint az iCsekk és Simple.
Az AxaMobilosOKÉ, a Buxa és a Barion mobilfizetés alapú alkalmazásai kapták a legmagasabb értékelést a Google Play statisztikái szerint. A legismertebb mobilfizetési megoldás az online vásárlók körében a Magyar Telekom Mobiltárca alkalmazása, valamint az OTP Bank által kiadott OTPay.
Ez a magas ismertség annak is köszönhető hogy Magyarországon a legnagyobb marketing költéssel és ügyfélbázissal ezek a társaságok rendelkeznek, így ők tudnak ismeretséget építeni a leghatékonyabban.
A kipróbálóknak csak alig 30%-a nyilatkozott úgy, hogy a későbbiekben is használni fogja az alkalmazást mobilfizetés céljából annak ellenére, hogy a mobilfizetés alapú alkalmazások közül az OTPay, az iCsekk és a MobilTárca vezet az alkalmazást kipróbálók számát tekintve.
Akár le is nyomhatják a nagyok a hazai alkalmazásokat
Könnyen veszélybe kerületnek a hazai mobilfizetési alkalmazások, amennyiben megjelennek magyarországon az Apple, a Google, vagy a Samsung mobilfizetési alkalmazásai. Ugyanis a FinTech Group-GKI Digital közös kutatásából az is kiderül, hogy az online vásárlók inkább ezektől a társaságoktól várják a mobilfizetési megoldásokat, mintsem a hazai bankoktól, vagy mobilszolgáltatóktól.
Végül, hogyan is állunk a mobilvásárlással?
Eddig körülbelül 1-2 százezren töltötték le a Tesco Bevásárlás appot, amely ezzel az eredménnyel a legtöbbet letöltött mobilvásárlási alkalmazás. Magyarországon kb. 50-100 ezer okostelefon felhasználó töltötte le a Media Markt és az eMAG alkalmazásait, amelyek ezzel a legsikeresebb hazai webshop mobilvásárlási alkalmazásainak mondhatók.
Összegezve a hazai mobilfizetési, illetve mobilvásárlási lehetőségeket az ilyen típusú alkalmazásokat a felhasználók egyelőre a márka megítélése (például Media Markt, Tesco) vagy a szolgáltatói kötöttség (például telekommunikációs cég vagy bank) miatt választják. Tehát elmondható, hogy jelenleg még kevés olyan tudatos felhasználó van, aki megfelelő appot az igénybe vehető szolgáltatások köre alapján választ.
Amennyiben a legkedvezőbb mobil flotta, vagy telefon flotta ajánlatra kíváncsi, illetve több információra lenne szüksége a mobilfizetéssel kapcsolatban, kérjen visszahívást tanácsadó kollégáinktól a lenti űrlap segítségével.