Mobil Flotta Centrum

  • Mobil flotta
  • Mobil flotta magánszemélyeknek
  • Céges mobil flotta
  • Kapcsolat
  • GYIK
  • Hírek
Most itt vagy: Főoldal / Hírek / Mik a gyanúsan olcsó mobiltelefon készülék vásárlás buktatói? 

2016-07-27 by Zimonyi Erika

Mik a gyanúsan olcsó mobiltelefon készülék vásárlás buktatói? 

Lehet, hogy ÁFA csalás áldozata lesz legújabb mobiltelefonja vásárlásakor?
noafa

A zavarosban halászó, Áfa csalással foglalkozó, cégek számtalan trükköt vetnek be a láthatatlan bevételeik növelésére. Mivel a prémium kategóriás mobiltelefon készülékek kicsik, könnyen szállíthatók, sőt még drágák is, nem meglepő, hogy ebben a szegmensben is megjelentek ezen gazdasági szereplők, tehát az ügyeskedés és okoskodás az előbb említettek miatt nagyon kifizetődő lehet.

A számtalan módszert, trükköt vetnek be a kisebb gsm-boltok azért, hogy a legújabb okos telefonunkat, tabletünket náluk vegyük meg. Többek között a nem megvásárolható mobiltelefonok hirdetése, illetve a valótlant állító „átverős” reklámok mindennapos trükkök közé tartoznak. Ezért, ha rosszul választjuk meg a telefonboltot, akkor még akár a készülék garanciáját is elbukhatjuk, ami egy drága kütyü esetében nagyon fájó lehet.

Feltűnően nagy az eltérés a teljesen azonos mobiltelefonok árában, ha az interneten értékesítő web áruházak kínálatait vesszük sorra. Főleg a legnépszerűbb márkák esetében például a Samsung, az Iphone vagy az LG okostelefon csúcsmodelljeit sokkal magasabb áron szeretné értékesíteni a legdrágább bolt, mint a legolcsóbb.

A mobilflottacentrum.hu információi alapján a közepesen vagy drágábban árazó mobilkereskedők esetében, az általuk kínált árszinten (ami igen távol van a legolcsóbbaktól) az árrés a mobilkészülékeknél tíz és tizenöt százalék között van. Ugyan
egy-egy modellt akciós időszakokban akár beszerzési áron is el lehet adni, de ezt csakis esetenként és rövid ideig lehet megtenni, mert hosszú távon az ilyen üzletpolitika veszteségessé tenné az értékesítést, ezt pedig egyik vállalkozó sem kedveli és nem is nagyon tudja, akarja finanszírozni. A beszerzési ár alatti értékesítés pedig amiatt is problémába ütközik, hogy az ÁFA törvény szigorú korlátokat állít e-tekintetben.

Tehát akkor, mi a legfőbb és legfontosabb kérdés mobiltelefon vásárlásakor?

Vajon, mi okozhatja azt, hogy az egyik bolt ugyanazt a mobiltelefont akár 50-60 százalékkal alacsonyabb áron tudja kínálni, mint egy másik, holott a csomagolás, a beltartalom, a garanciális feltétel rendszer teljesen egyező.

A fenti jelenség tanulmányozására az elmúlt évek népszerű prémium kategóriás mobiltelefon készülékei közül választottunk egy párat és megvizsgáltuk, hogy mekkora az eltérés a készülék árakban mind összegben, mind százalékosan.

Tehát, vettük a legolcsóbb és a legdrágább boltot az egyik internetes árukereső kínálatából, majd megbizonyosodtunk arról, hogy létező és valóban működő boltokról van szó. A tapasztalatunk azt mutatta, hogy az árak tekintetében még ezzel a véletlenszerű kiválasztási módszerrel is 50 és 90 százalék közötti árkülönbségeket mértünk öt népszerű mobiltelefonnál, ami valljuk be igen csak eltér a fent említett 10-15 százaléktól.

Mivel nagyon markánsnak tűntek az árbeli különbségek, így kissé elbizonytalanodtunk, hogy biztosan almát almával hasonlítunk-e össze? Vagy a mobilok terén a netes árukeresők esetleg az almát mégiscsak körtével hasonlítják össze. És valóban így van.

Azért mégis csak „a puding próbája az evés”, ezért a mobilflottacentrum.hu készülék szakértője felhívott hármat a legolcsóbb mobilokat értékesítő kereskedők közül, aminek eredményeképpen kiderült, hogy a hirdetésekben feltüntetett telefonoknál egytől egyig valótlan árakkal kínálják a készülékeket a boltok. Tehát egyszerűen megfogalmazva a konklúziót, nem azt árulják, amit a magasabb áron értékesítő versenytársaik.

A legolcsóbb telefonboltok egyikének ügyfélszolgálatos kollégája például rezzenéstelen arccal úgy indított, hogy „bármelyik mobiltelefont szeretnénk a listáról ott egy akciós ár volt, ami már rég elfogyott december elején vagy karácsonykor, vagy épp fekete pénteken”. És hogy ezért elnézést kér.

Magunkban azért felmerült a kérdés, hogy akkor mit keres még a bolt kínálatában, ha amúgy már 2-3 hónapja nem kapható a készülék. Persze tudtuk a választ: ez az úgynevezett „ügyfélcsali”.

Amikor tovább kérdezgettük, hogy mikor vásárolhatnánk meg meg a telefont a meghirdetett áron, akkor egy három hónapos határidőt célzott meg az értékesítő, de hozzátette, hogy biztosra azonban nem tudja megmondani és nem szeretne feleslegesen ígérgetni. Erre mi jeleztük, hogy megvárnánk, amíg megérkezik a készülék, mire az mondta, hogy ezek a mobiltelefonok már kibontott dobozból, de „jogilag nem használt mobilként” értékesíthető telefonok, tehát nem eredeti és bontatlan csomagolással megvehető telefonok, ami abbl adódik, hogy mintadarabként egy nagy neves műszaki áruház polcain nyomkodták, tehát magántulajdonban még nem voltak.

És az is lehet, hogy a telefonban magyar nyelvű menü sincs, és kizárólag csak a töltő jár hozzájuk, szóval ennyi volt nagyjából az az apró betűs rész amit a bolt elegánsan csak úgy jelölt, hogy OEM, ezért ilyen készüléket inkább csak a bátrabbak vásárolnak.

A beszélgetés ettől kezdve már arra folytatódott, amerre az értékesítő szerette volna, azaz a csalit bekapta a vevő. Ez a megtévesztő üzleti modell pedig pontosan erre a trükkre épül, behúzni a vevőt és terelni a normál, magyar garanciás, bontatlan mobilok eladásának az irányába.

Tehát a szemtelenül alacsony ár csak arra való, hogy a vevő az ő boltjukat hívja először a drágább boltok helyett és természetesen a „drágább” készülékből bármelyik modell azonnal megvehető a neten hirdetett árnál pár tízezer forinttal drágábban.

De még így is gyanúsan olcsóak voltak ezek a drágább mobiltelefonok. Ugyan már csak 25-60 százalék az eltérés a lenti öt népszerű telefonnál a korábbi 50-90 százalék helyett. Bár az árkülönbség túl nagy maradt még az originált, bontatlanul és garanciával, ténylegesen megvásárolható mobilok esetében is a legolcsóbb illetve a legdrágábbak között.

ÁFAcsalt mobiltelefon

Vajon más elektronikai termékekhez képest sűrübben fordulnak-e elő árkülönbségek a mobiltelefonok között? Ennek járt utána a mobilflottacentrum.hu csapata.

Már a következő rövid elemzésünkből is kiderül, hogy igen. Az árukeresőkben a tévétől a fridzsiderig minden kategória aktuális és népszerű típusait választottuk ki.

Az eredmény az lett, hogy az árak szórása az összes termékcsoportnál 15-20 % közé esett, továbbá az ajánlatok száma is lényegesen kevesebb volt. Például a kiszemelt hűtőnél a legalacsonyabb árajánlatnál csupán 10 százalékkal volt magasabban a legmagasabb árajánlat.

Tehát, ha más termékek esetében az árkereső felületen, szinte ugyanazoknál a kereskedőknél, mindössze 10-20 százaléknyi különbséget tapasztalunk, hogyan lehetséges 30 és 70 % közötti áreltérés a mobiltelefonoknál.

Felfedjük Önnek a titkot!

A callcenteres az egyik olcsó üzletben, már utalt a trükkre telefonon, aztán az áfáról kezdett el beszélni…

Milyen módszerekkel törik le az árakat?

Az egyik legkedveltebb módszer, amikor használtként adják el az új telefont.
Ennek a menete az, hogy az internetes mobil áruház valamelyik EU-s praktikusan egy szomszéd országból a közösségi adószámával vásárol. Ez esetben a külföldi értékesítő 0%-os ÁFÁ-s számlát állíthat ki a vevő részére, tehát a mobiltelefon beszerzése ÁFA nélkül, nettó áron történik. A telefon készüléket ettől kezdve a legvégső vevőknek, azaz nekünk ügyfeleknek, már egyszerű használt termékként lehet eladni. Ez az értékesítés pedig szintén csalogató árú, adómentes, ÁFA nélküli tranzakció.

Ha szervezettebben tevékenykedő csalókról beszélünk, ők az ÁFÁ-t az értékesítési folyamatban több helyen is el tudják „trükközni” úgy, hogy a mobilkészüléket megutaztatják az országok között.
Ennek a módszernek a menete úgy néz ki, hogy először a magyar nagykereskedő jellemzően Ázsiából megvásárolja a mobil készüléket, behozza az országba, vámolásnál import ÁFÁ-t fizet, amit a soron következő ÁFA bevallásában azonnal vissza is igényel. A második lépésben a telefont eladja egy magyar kereskedőnek és tulajdonképpen itt indul a trükközés. A következő megálló már a „furcsa ügymenet”, mivel a kiskereskedő, aki a mobiltelefont megvásárolta, azon nyomban tovább is adja a terméket Romániába vagy Szlovákiába ami után – export értékéseítés lévén – nem kell ÁFÁ-t felszámítania.

Harmadik lépésben, minden árut elméletben, de minimum papíron tovább értékesít Ukrajnába, majd az összeset visszavásárolja. Így a termék elhagyta az EU-t (legalább papíron), tehát az EU-ból eltűnt árukészlet ezáltal úgy tud vissza érkezni Magyarországra úgy, hogy teljesen másik mobilnak tűnnek a papírok alapján, mint a korábbi ami ugyaninnen indult.

Az ÁFÁ-t mi, mint lakossági vagy céges vevők fizetjük meg a vásárlásnál, amikor a telefont a kiskereskedő valósan forgalomba hozza, amikor a webáruházban megrendeljük a telefont. Itt már ÁFÁ-s számlát is kapunk, hivatalos magyarországi garanciával és mindennel, ami ilyenkor szokás.

A lényege ennek a több szereplőn keresztüli adás-vételnek, hogy a legvégén összeadódik az egyes lépcsőfokok eredménye, ugyanis a csalók az összes területen érdekeltek a határ innenső és túlsó oldalán egyaránt. Van cég a tulajdonukban akár több országban is, sőt amennyiben a hasznot a lehető legnagyobb mértékben maximalizálni akarják a legvégén eladhatják az új mobilkészüléket használtként.

Milyen lehetőségek vannak még?

Persze vannak legálisnak tekinthető trükkök is, például amikor azt használják ki, hogy a gyártók vagy a márkakereskedők piac nyerés céljából időnként egy-egy mobiltelefon típusra nagy akciót hirdetnek egy külföldi országban.

Vannak az úgynevezett telefon brókerek, akik ezekre az alacsony áron értékesített készletekre csapnak le és a határokon túl nagyobb mennyiségben adják az olcsón árazott telefonokat. A gyártók azért nem kedvelik ezt a módszert, mert más-más tervekkel és árpolitikával próbálják elszigetelni egymástól a különböző piacokat és a fentiek teljesen romba döntik ezen törekvésüket. A sok ÁFA csaló a hasznát még azzal is növeli, hogy a fent említett „brókercégektől” veszi meg a mobilkészülékeket, nem pedig a márka hivatalos magyar nagykereskedőjétől. Mindig onnan, ahol éppen a legolcsóbb az adott készülék.

Természetesen a gyártók látják hogy például Debrecenben kapcsolódik fel a mobilhálózatra először a német területre szánt mobiltelefon vagy Kolozsváron a magyar piacra szánt telefon. Igyekeznek is ezt a nem kedvelt, országok közti vándorlást teszt vásárlások segítségével szűrni, de ez ellen valójában csak egy eszközzel védekezhetnek: az ilyen ügyletekben résztvállaló nagykereskedőjükkel, márkakereskedőjükkel szerződést bontanak.
És végül még egy nem túl legális megoldás az árak leszorítására az az, hogyha itthon értékesítik a külföldi áfás terméket. Ez a módszer azt a kiskaput használja ki, hogy külföldi országból 100.000 euróig lehet hivatalosan értékesíteni a magyarországi piacra. Ezen összeg felett kötelező bejelentkeznie a magyar ÁFA körbe a külföldi székhelyű kiskereskedőnek.

Ebben az esetben a következőképpen néz ki a játék: Magánszemélyként mobiltelefont szlovák ÁFÁ-val (19%) nálunk is vásárolhatunk az országban.

Ha törvényes keretek közt történő vásárlást szeretne a vevő, akkor ki kellene utaznunk Szlovákiába. Ez az túra azonban egy kis trükkel megúszható, ami a következőképpen tud megvalósulni:

100 euró éves forgalom fölött nem vállalhat az értékesítő cég Magyarországra házhoz szállítást, viszont közvetíthet részünkre házhoz szállítást a weboldalán keresztül. Tehát formálisan ebben az esetben nem az értékesítő biztosítja a házhoz szállítást, hanem mi mint vevők rendeljük meg azt magunknak.

Így tulajdonképpen utazás nélkül megoldódott a 19%-os ÁFÁ-s szlovák beszerzés, tehát minden a legnagyobb rendben van. Ez a trükk amolyan tipikus kiskapus játék, amelyet megfogni szinte lehetetlen, és még bele is fér.

Bár találtunk bevállalósabb budapesti boltot, aki itthon a belvárosban külföldi ÁFÁ-val ad el és így könnyen tud a versenytársak eladási árai alá menni legálisan, kiskapuzás mentesen.

Itt nem a méret a lényeg. Ugyan kis méretű mobiltelefon, mégis magas a haszon…

Aki magas értékű árút szeretne nagyon kis helyen szállítani, annak megéri mobilokkal trükközni. Ugyanis egy fagyasztó vagy mosogatógép egyrészt magasabb költséggel és sokkal kisebb mennyiségben szállítható a nagyobb mérete miatt, másrészt ezek a termékek legtöbbször olcsóbbak a csúcs telefonkészülékeknél.

Ezért szinte természetes, hogy a legtöbb visszaélés a mobiltelefon üzletágban van ráadásul sok a potenciális vevő, azaz magas a kereslet, mivel az elmúlt években ezen a területen történt a legnagyobb technológiai fejlődés.

Az, hogy hozott-e valamekkora tisztulást a nemrég bevezetett EKÁER (Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer) rendszer a mobiltelefon értékesítés területén, arról eltérnek a vélemények.

Ez nem igazán tűnt fel eddig az árakban, igaz még nem vetettük össze EÁKER bevezetése előtti, illetve utáni árakat.

Mit kell tudni a garanciáról mobilkészülék vásárlás esetén?

Ez ügyben lássuk a fogyasztóvédelmi hatóság állásfoglalását.

Tehát, ha tisztában vagyunk a fent leírtakkal és ennek ellenére sem tudunk ellenállni a csúcsmobilok verhetetlenül kedvező árú csábításának, mindenképpen tartsunk szem előtt a jótállás, azaz a garancia kérdését.

Találkozhatunk például olyannal, hogy „AS Garancia” vagy „OEM készülék”, mely fogalmak a hatályos magyar jogszabályokban nem léteznek. Továbbá olyan, hogy „EU-garancia” sem létezik legálisan, bár ezzel próbavásárlóként sok boltnál találkoztunk, amikor érdeklődtünk.

A lényeg, hogy akitől a mobiltelefont vásároljuk, a hatályos Ptk. előírásainak kell megfelelnie, amennyiben belföldi kereskedő, továbbá a vonatkozó jogszabályokat uniós irányelvekkel jogharmonizálták, így tehát minden más EU-s ország területén is érvényes elméletileg minden magyar szabály. Fontos! A viszonylagos védelem 2 évig jár.

Ezen a ponton érdemes tisztában lenni, hogy meghibásodás esetén 4 féle szavatossági joggal élhetünk: a cserélés, a javítás, az ár leszállítása és az elállás.

A két év kötelező garancia fölött pénzért is vásárolható garancia.

(a neten vannak cégek, akik a kötelezően járó jótállásnál kedvezőbb körülményekre utaló „EU-garancia” elnevezést használnak)

A köznyelven garanciaként emlegetett jótállás gyakorlatilag egy 3 napos csereidőszakot jelent. Ezután az értékesítőnek kell bizonyítania a vásárlástól számított 1 éven belül, hogy az eladásnál a telefon hibátlan állapotban volt, tehát a hibát mi okoztuk.

Nem reménytelen a helyzetünk ezután sem, azaz egy éven túl sem, mivel a szavatosság két évig tart. Ebben az esetben azonban nekünk, mint vevőknek kell bizonyítani, hogy a telefon elromlott.

Annak is jár minimum 1 év szavatosság, aki használtan vesz mobiltelefont.

Ha az eladó sem a cserét sem a javítást sem vállalja, akkor elállás esetén vissza kell adnia a készülék vételárát. Tehát a kereskedő nem mondhatja azt, hogy minden hiba a vevő problémája, ha már megvettük a telefont.

Ha egyik út sem járható, akkor a békéltető testület vagy a pereskedés marad.

Mi a mobilflottacentrum.hu-nál azt tudjuk javasolni, hogy amennyiben garanciálisan, legálisan, kedvező áron vagy akár kamatmentes részletre kiemelt árakon szeretne mobiltelefont vásárolni, tekintse meg a honlapunkon elérhető lehetőségeket a mobil flotta terén. A lehetőségek eltérőek magánszemélyek telefon flotta, illetve a céges mobilflotta aloldalainkon is!

 

Kategória: Hírek

  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Céges megrendelés
  • Lakossági megrendelés
  • Állások

Copyright © 2022 · Executive Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés